Wat is een nekhernia?

Naar schatting zijn er in Nederland zo’n twee miljoen mensen die last hebben van rug- en nekklachten. Sommige nekklachten zijn maar van korte duur en gaan met wat rust en stretchen binnen een aantal dagen weer over. Voor een nekhernia gaat dat helaas niet op. De klachten van een hernia houden meestal zo’n twee maanden aan. Hoe ontstaat een hernia? Kan een hernia behandeld worden? En wat kun jij zelf doen? We beantwoorden al jouw vragen in deze blog.

Hoe ontstaat een nekhernia?

Onze rug en nek bestaan uit een groot aantal wervels. Om deze wervels te laten bewegen zitten er tussen deze wervels een soort flexibele kussentjes; die noemen we de tussenwervelschijven. Als zo’n kussentje gaat uitpuilen, kan dit op de zenuwen in jouw nek drukken. Een nekhernia ontstaat in veel gevallen tussen de zesde en de zevende wervel.

Oorzaken van een nekhernia:

1. Een verkeerde houding is de grootste boosdoener voor het ontstaan van een nekhernia. Als je langdurig een slechte houding aanneemt, kunnen jouw nekwervels scheef gaan staan. Dit alleen al zorgt vaak voor nekpijn, maar het vergroot dus ook de kans op een uitstulping.
  2. Te weinig belasting van de nek herkennen we ook als belangrijke oorzaak. Bij weinig beweging zijn de spieren in de nek vaak slapper, waardoor deze je wervelkolom minder goed kunnen ondersteunen.
  3. Ook ouder worden kan een rol spelen bij het ontstaan van de aandoening. Het kraakbeen in je lichaam wordt minder en de tussenwervelschijven worden droger door het verouderingsproces. Hierdoor kan jouw nek makkelijker scheef komen te staan, met de uitstulpingen tot gevolg.

Welke klachten horen bij een nekhernia?

Hoewel de naam doet vermoeden dat de aandoening vooral nekpijn veroorzaakt, is pijn aan één arm de meest voorkomende klacht. De pijn is vaak brandend of scherp snijdend en gaat soms helemaal door tot in je hand. Omdat de pijn bijna constant voelbaar is kan een hernia jouw dagelijks leven flink beïnvloeden en beperken.Een nekhernia kan soms ook zorgen voor:

• Pijn in je nek
  • Tintelingen of een slapend of doof gevoel in je arm of hand
  • Minder kracht in je schouder, arm of hand

Behandeling en het hersteltraject van een nekhernia

Als jij last hebt van nekklachten kan onze fysiotherapeut jou helpen een diagnose te stellen. Wanneer de therapeut een nekhernia vermoedt, zullen we je altijd eerst even naar de huisarts sturen om dit te bevestigen. Vervolgens kunnen wij je begeleiden tijdens jouw hersteltraject.Bij een nekhernia is het belangrijk om je normale, dagelijkse dingen te blijven doen. Een fysiotherapeutische behandeling zal er dus voornamelijk op gericht zijn om je te ondersteunen in het uitvoeren van deze taken. Bij bewegingen die moeilijk zijn voor je kunnen we jou oefeningen geven om de bewegingsvrijheid van jouw nek te vergroten en je pijn te verminderen.De aandoening gaat in de meeste gevallen binnen twee maanden weer over. Als jouw klachten langer blijven aanhouden, steeds terugkeren of erger worden, raden we je aan contact op te nemen met je huisarts voor een vervolgonderzoek.

Wat kun je zelf doen bij een nekhernia?

Als jij last hebt van een nekhernia is het dus erg belangrijk om jouw dagelijkse dingen te blijven doen, zonder jouw nek te veel te belasten. De constante pijn kan beweging een stuk lastiger maken. Als jij last hebt van een nekhernia zijn er een aantal dingen die u zelf kunt doen:

1. Sommige mensen gebruiken bij een hernia een speciaal kussen of een halskraag. Hoewel de werking niet bewezen is, kan een stevig kussen of kraag wel steun geven aan jouw nek en zo de druk verlichten.
  2. Als de pijn te veel is kun je (tijdelijk) gebruik maken van pijnstillers. Vraag hiervoor altijd advies aan een drogist, apotheker of je huisarts.
  3. Blijf voorzichtig oefeningen doen, zodat je nek niet stijf wordt en je spieren sterk blijven. Ga daarbij nooit over jouw pijngrens heen. Hieronder legt onze fysiotherapeut er graag een aantal aan je uit.

3 oefeningen die jouw nekpijn kunnen verlichten:

1. Ga rechtop op je stoel zitten. Draai rustig en voorzichtig jouw hoofd naar je linkerschouder. Probeer deze positie vijf seconden vast te houden en wissel dan naar de andere kant.
  2. Blijf rechtop zitten en breng je hoofd naar je borstkas. Houd opnieuw vijf seconden vast en beweeg je hoofd langzaam weer terug omhoog.
  3. Adem uit en beweeg je hoofd naar achteren, zodat je richting het plafond kijkt. Na vijf seconden kun je jouw hoofd weer langzaam terugbrengen naar een normale positie.

Meer informatie of een afspraak maken?

Denk jij dat je een nekhernia hebt of heeft de huisarts deze al vastgesteld? Of heb je wellicht meer vragen over de behandeling van een nekhernia? Dan staan onze fysiotherapeuten graag voor je klaar! Je kunt ons bereiken door te bellen naar 0416 - 650700, te mailen naar info@fysiotherapie-elegance.nl of door het contactformulier op onze website in te vullen.